1. Bekendmakingen Heerhugowaard
  2. GEMEENTEBLADVerkeersbesluit voor een snelheidsbeperking en parkeerverbod aan Gildestraat, Industriestraat, Handelstraat en Stationsweg te Heerhugowaard

Dijk en Waard | Verkeer | Organisatie en beleid

De volgende vergunning is bekend gemaakt in Heerhugowaard. Zelf een vergunning aanvragen? Neem dan contact op met de gemeente waaronder Heerhugowaard valt. Deze wordt dan ook bij ons bekendgemaakt. 

GEMEENTEBLADVerkeersbesluit voor een snelheidsbeperking en parkeerverbod aan Gildestraat, Industriestraat, Handelstraat en Stationsweg te Heerhugowaard

Datum: 26 mei 2023[Zaaknummer]Het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard is op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het college van burgemeester en wethouders heeft de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd middels de vastgestelde Mandaatregeling Dijk en Waard.Overwegingen ten aanzien van het besluitOp grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.DoelstellingUit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van de weggebruikers en passagiers; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, is het gewenst om:•De Industriestraat en de Gildestraat af te waarderen van gebiedsontsluitingsweg (GOW) met een maximumsnelheid van 50 km/uur naar een erftoegangsweg (ETW) met ontsluitingsfunctie voor het autoverkeer met een maximumsnelheid van 30 km/uur.•Het vrij liggende fietspad langs de Industriestraat op te heffen.•De maximumsnelheid op de Handelstraat en de Stationsweg tussen het spoor en de N242 (Westerweg) te verlagen van 50km/uur naar 30 km/uur, dit worden eveneens ETW’s echter zonder ontsluitende functie voor het autoverkeer.•Een parkeerverbod voor dit gebied in te stellen.Aan de randen van het gebied wordt het bord A1-zone-begin en A2-zone-einde geplaatst alsmede het bord E1-zone-begin en E1-zone-einde. Verder komen de borden G11 en OB505 voor het fietspad langs de Industriestraat te vervallen.MotiveringMet het bovenstaande wordt beoogd het gebied te kunnen transformeren van een bedrijventerrein naar een woongebied met voorzieningen. Vanuit de Duurzaam Veilig gedachten moeten de wegen in woongebieden worden ingericht met verblijven als uitgangspunt. Dit betekend dat er allerlei activiteiten plaats kunnen vinden op en rond deze wegen. Om die reden is een lagere maximumsnelheid cruciaal. Omdat zowel de Industriestraat als de Gildestraat wel een wijk-ontsluitende functie blijven houden is toegankelijkheid ook belangrijk. De verwachte intensiteiten zullen daarom aan de bovenzijde van het toelaatbare zitten. Parkeren langs de kant van de weg zal daarom voor onveilige situaties zorgen omdat fietsers en auto’s gecombineerd op deze weg zullen rijden. daarnaast is de Stationsweg een belangrijke fietsverbinding. Ook daar zorgen geparkeerde voertuigen voor onveilige situaties. Om dit te voorkomen stellen we een parkeerverbod in voor het gehele gebied.Het parkeren zal daarom op de percelen zelf georganiseerd moeten worden. Langs de openbare weg zullen slechts laad- en losplekken dan wel kort parkeren vakken worden gesitueerd. Hiervan kunnen bezorgdiensten, laad- en losverkeer maar ook haal- en brengverkeer voor onder andere het kinderdagverblijf gebruik maken zonder daarmee het gebied vast te zetten en/of de bereikbaarheid van het station te belemmeren alsmede de verkeersveiligheid in het gedrag te brengen.BelangenafwegingMomenteel is het eerste wooncomplex in het gebied gerealiseerd en staan de volgende bouwlocaties op het punt om met de bouw te starten. Daarmee is de transformatie van het gebied in volle gang en neemt de noodzaak voor een verblijfsinrichting toe. Naast woningbouw in het gebied zijn er op dit moment ook nog bedrijven actief. Deze zullen gedurende de transitie, zolang zij daar gevestigd zijn, bereikbaar moeten blijven. Verder zal ook het station aan deze zijde bereikbaar moeten blijven. Een verblijfsinrichting hoeft daar geen belemmering voor te zijn zolang de hoeveelheid vrachtverkeer beperkt blijft. Bij de aanpassingen van de N194 zijn reeds wijzigingen doorgevoerd wat betreft bewegwijzering zodat bereikbaarheid van de bedrijven ten noorden van de Stationsweg via de Edisonstraat worden geleid. Hierdoor wordt de Industriestraat in principe ontlast van zwaarverkeer.Wanneer de eerste ontwikkelingen zijn gerealiseerd is het wenselijk de weg ook afgewaardeerd te hebben. Dit houdt in dat er al snelheidsremmende maatregelen zijn aangelegd. Sterker nog tijdens de bouw is dit al wenselijk maar dan meer vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid en bouwverkeer. Dit zal daarom in eerste instantie met tijdelijke maatregel worden bereikt en naarmate de meeste bouwlocaties hun voltooiing naderen dan wel gereed zijn zal worden gestart met een herinrichting van wegen in het gebied.ZienswijzenEr heeft een ontwerpbesluit ter inzage gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend. Reactie CollegeEr is geen reactie op zienswijzen noodzakelijk.OverlegOvereenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd, namens de korpschef, met een vertegenwoordiger van de politie, eenheid Noord-Holland. De politie adviseert positief op het voorgenomen besluit.BesluitOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om de Gildestraat, de Industriestraat, de Handelsstraat en een deel van de Stationsweg te voorzien van een snelheidsbeperking inclusief bij behorende fysieke maatregelen alsmede een parkeerverbod.Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:Bijlage 1, hoofdstuk II A en EBordnummer: A1(zone-begin)Omschrijving: Maximumsnelheid zonaalBordnummer: A2(zone-einde)Omschrijving: Einde zone maximumsnelheidBordnummer: E1(zone begin)Omschrijving: Parkeerverbod zonaalBordnummer: E1(zone einde)Omschrijving: Einde zone Parkeerverbod

Locatie: ,

Deel dit artikel

Redactie HeerhugowaardStart.nl

Meerdere bekendmakingen van Heerhugowaard inzien? Ga dan naar alle bekendmakingen in Heerhugowaard.

Meer Bekendmakingen